Blogs zijn een prima manier om traffic naar uw website te trekken. Maar hoewel sommige berichten veel worden gelezen, gedeeld, en vind-ik-leuks en opmerkingen krijgen, krijgen andere amper voet aan de grond. Bij het maken van succesvolle blogberichten komen veel factoren kijken: van het toevoegen van opvallende afbeeldingen tot het maken van een uitgebreide blogserie, en het hebben van een goed algemeen website ontwerp. Maar ook zogeheten ‘lijstposts’ zijn een uitstekende manier om lezers te trekken, meer traffic te genereren en mensen aan te moedigen uw content te delen.
WAT ZIJN LIJSTPOSTS?
Lijstposts zijn precies wat u denkt dat ze zijn! Het zijn eigenlijk gewoon blogartikelen in de vorm van een lijst. In principe nummert of labelt u hierbij ieder blogonderdeel met een nummer of opsommingsteken. Dit maakt lijstposts logisch gestructureerde content met lezersvriendelijke informatie. In plaats van een warrige, onsamenhangende indeling kunt u met een beknopt en gestructureerd overzicht meer lezers en betrokkenheid aantrekken. En dit resulteert idealiter in meer omzet.
WAAR MOET U REKENING MEE HOUDEN BIJ LIJSTPOSTS?
Maar ga nu niet meteen al uw berichten in netjes gerangschikte lijstjes omzetten. Het is namelijk beter om lijstposts op bepaalde momenten te gebruiken. Luchtige, educatieve en vlotte stukken tekst lenen zich bijvoorbeeld prima voor een lijstpost. Diepgaande, op wetenschap gebaseerde artikelen werken echter beter in een traditioneel format, bestaande uit grotere stukken tekst.
Het zijn eigenlijk gewoon blogartikelen in de vorm van een lijst. In principe nummert of labelt u hierbij ieder blogonderdeel met een nummer of opsommingsteken. Dit maakt lijstposts logisch gestructureerde content met lezersvriendelijke informatie.
TOP 8 VOORDELEN VAN LIJSTPOSTS
Twijfelt u nog steeds? Check dan hieronder onze lijst en ontdek acht belangrijke voordelen van het schrijven van lijstposts. Bedoeld om u een laatste duwtje in de rug te geven! Ontdek waarom ze vaak gedeeld worden, waarom ze terugkerende bezoekers aantrekken en hoe u ze als middel voor interne links kunt gebruiken.
1. EENVOUDIG TE SCHRIJVEN
Schrijft u uw eigen content? Dan zal dit als muziek in de oren klinken. Zo niet, dan zal uw content-team dit sowieso op prijs stellen. Lijstposts zijn namelijk van nature gemakkelijk te schrijven. De indeling van een lijstpost biedt in wezen een standaardsjabloon waarmee u een blog in belangrijke secties kunt opsplitsen. En het is super simpel om die stukken aan elkaar te weven.
Hoewel elke lijstpost een hoofdthema nodig heeft, bevat elk individueel punt een apart stuk informatie. Het thema van de lijst is uniform, waardoor schrijvers van het ene punt naar het andere kunnen gaan zonder zich zorgen te hoeven maken over een perfecte flow.
Lijstposts zijn ook een uitstekende manier voor schrijvers om op een beknopte manier te communiceren. Dit format moedigt aan om meteen ter zake te komen en overbodige informatie achterwege te laten. Elk onderdeel moet de hoofdgedachte eenvoudig, maar effectief overbrengen. Blogposts op basis van uitgebreid onderzoek en met diepgaande uitleg vereisen meer tijd om te schrijven. Maar maak hier tussendoor ook eens lijstposts om beknopte taal te oefenen en uw focus als het ware op te frissen.
2. LEZEN LEKKER WEG
Lijstposts zijn eigenlijk een win-winsituatie voor u en uw doelgroep. Net zoals ze eenvoudig te schrijven zijn, zijn ze ook makkelijk voor uw lezers te lezen.
Lijstposts zijn uitnodigend voor lezers vanwege hun structuur. De aanblik van cijfers of opsommingstekens, vergezeld van kleine blokken tekst en veel witruimte, is een stuk minder intimiderend dan ellenlange lappen tekst die complexe ideeën proberen over te brengen. Lijstposts komen meteen ter zake, voldoen aan de eisen van lezers en zijn allerminst overweldigend.
U moet ook accepteren dat het grootste deel van uw publiek niet ieder woord in zich zal opnemen, vaak neemt men een dergelijke tekst vluchtig door. De kans is groot dat mensen maar een of twee punten van uw hele lijst echt checken. Ze zijn immers op zoek naar het antwoord op een bepaalde vraag. Mensen die doorklikken, scannen uw lijst totdat er iets uitspringt. Sterk geformuleerde subkoppen zijn dus ook belangrijk.
Houd er rekening mee dat verschillende lezers verschillende vragen hebben. Hoewel elke lezer misschien maar een of twee punten leest, zal elk punt zijn functie hebben.
3. UW DOELGROEP KAN LIJSTPOSTS DELEN
Een lijstpost vormt dus het grote geheel van afzonderlijke stukjes informatie. Als schrijver van deze lijst is het uw taak om deze afzonderlijke stukken zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Internetgebruikers zijn constant op zoek naar stukjes informatie die hun leven gemakkelijker maken, of ze nu een tekst voor school schrijven, een eigen blogpost maken of een citaat zoeken om traffic naar hun sociale mediaplatforms te trekken.
Als u ook maar een beetje bekend bent met sociale media, zult u merken dat lijstposts hoog scoren als het om gedeelde blogs gaat. Titels als ‘5 manieren om op te vallen’ en ‘Deze 10 voedingsmiddelen zullen je leven veranderen’ zijn veelvoorkomende blogs op Facebook, Twitter en elders. Dit soort titels lokken lezers en stralen eenvoud en beknoptheid uit, vandaar hun populariteit.
Als contentmaker kunt u elementen van uw lijstpost in de marketing op sociale media gebruiken. Kopieer en plak de sterke delen van uw content op Facebook of Twitter, samen met een link. Toon lezers de eenvoud en beknoptheid die ze kunnen verwachten. Laat zien dat uw informatie waardevol voor ze kan zijn. Hetzelfde geldt voor e-mailmarketing. Overweeg een korte beschrijving van een bepaalde post met een link in uw eerstvolgende nieuwsbrief op te nemen. Mensen zijn eerder geneigd te klikken op iets wat ze gemakkelijk en snel kunnen lezen.
4. TREKKEN TERUGKERENDE BEZOEKERS AAN
Lijstposts zijn meestal informatief of instructief. Ze nemen vaak de vorm aan van een ‘to-do’- of ‘how-to’-lijst of een recept, waarbij ze lezers ergens mee begeleiden. De kans is groot dat mensen dergelijke posts als favoriet aanvinken en er later op terugkomen.
Verkeer bestaande uit nieuwe bezoekers is natuurlijk van vitaal belang, maar ook het monitoren en verbeteren van het percentage terugkerende bezoekers zal u op talloze manieren helpen. Zo krijgt u meer inzicht in uw marketinginspanningen en kunt u een sterk merk met een loyaal klantenbestand opbouwen.
Iemand die naar uw site terugkeert om een bepaald bericht opnieuw te lezen, heeft een bepaalde associatie in zijn hoofd. Mensen zullen uw content onthouden als nuttige informatie, vooral als het hen heeft geholpen bij het uitvoeren van een taak of behalen van een doel. Als die associatie er eenmaal is, drijft die lezers weer naar uw site als ze nieuwe problemen hebben of nieuwe recepten zoeken.
5. LIJSTPOSTS VERHOGEN ENGAGEMENT
Lijstposts kunnen ook een gesprek aanwakkeren. Ze worden gepresenteerd op zo’n manier dat de belangrijkste informatie over een bepaald onderwerp duidelijk wordt weergegeven, op een beknopte en gerangschikte manier. Dit drijft nieuwkomers vaak naar de reacties onder de post, met het idee om wat dieper te graven. Een gezaghebbende toon in uw post kan de nieuwsgierigheid van uw doelgroep wekken, en mensen bewegen vragen onder de post te plaatsen. Hierdoor ontstaat idealiter een gezond debat.
Het kwartje kan echter twee kanten op vallen. Mensen met ervaring in het vakgebied kunnen het bijvoorbeeld ook oneens zijn, of het gevoel hebben dat de informatie incompleet is. Dit zorgt niet alleen voor meer reacties en betrokkenheid, maar soms moet u hierdoor ook op basis van opbouwende kritiek de content bijwerken.
6. LIJSTPOSTS ZIJN MIDDELEN VOOR INTERNE LINKS
In een lijstpost kunt u een heleboel interne links kwijt. Stel, u heeft een groentezadenbedrijf. De dagen worden steeds korter en tuinders vragen zich af of ze nog iets kunnen zaaien. U besluit een lijst te maken met de ’10 beste groenten om in augustus te zaaien’. Talloze lezers met groene vingers beginnen uw site regelmatig te bezoeken, op zoek naar antwoorden. Maar ze hebben ook zaden nodig als ze van plan zijn hun ideeën te realiseren!
Het is in dit geval dus slim om elk afzonderlijk item in de lijstpost te koppelen aan specifieke zaden die u verkoopt. Lezers vinden zo niet alleen de informatie waarnaar ze op zoek zijn, ze kunnen ook meteen boodschappen doen. Ze krijgen antwoord op hun vraag, terwijl u tegelijkertijd uw SEO een boost geeft, verkeer naar uw site leidt en een verkoopstijging creëert.
Wat interne links betreft, bent u echter niet beperkt tot productpagina’s. Stel, u heeft over elk afzonderlijk groentezaadje in uw assortiment een blog geschreven. U kunt dan ook vanuit uw lijstpost naar deze afzonderlijke blogs verwijzen en vervolgens naar een productpagina.
7. LIJSTPOSTS HEBBEN OVERTUIGINGSKRACHT
Lijstposts zijn een effectieve manier om ideeën over te brengen. Door informatie in punten op te splitsen, samen te vatten en die punten één voor één af te vinken, creëert u een zeer overtuigende communicatievorm.
Pas dit nu eens toe op het domein van contentmarketing, en lijstposts worden plotseling een super waardevol middel om producten te etaleren. U kunt bijvoorbeeld lijstposts schrijven over de ‘8 beste manieren om…’ een bepaald item te gebruiken. Of, om ons vorige voorbeeld even aan te houden, kunt u klanten informeren over de ‘Top 5 redenen waarom onze zaden het best zijn’.
Door deze punten duidelijk genummerd te presenteren, laat u zien dat u er verstand van heeft. Door uw ideeën op een beknopte en no-nonsense manier te tonen, ontstaat een gevoel van transparantie dat klanten aanspreekt.
8. UW KLANTEN KUNNEN U HELPEN
U kunt lijstposts ook gebruiken als een vorm van marktonderzoek, gratis en voor niets! In het tijdperk van sociale media kunt u binnen enkele uren en met één muisklik al de meningen van duizenden klanten verzamelen. Platforms als Facebook, Instagram en Twitter hebben poll-opties waarmee contentmakers belangrijke gegevens kunnen verzamelen. Deze data kunnen vervolgens helpen bij het maken van goede blogartikelen.
Nog een voorbeeld: stel, u heeft een ambachtelijk bierbedrijf. U bent toegewijd aan ambachtelijke activiteiten en wilt melanges maken die nergens anders verkrijgbaar zijn door de terpenen en andere ingrediënten uit de hop optimaal te benutten. Het nichekarakter van uw bedrijf betekent dat u een klantenbestand heeft dat uit échte kenners bestaat, en dat u dus op technische aspecten in kunt gaan.
Zet bijvoorbeeld een poll als deze op uw sociale mediakanalen: ‘Vertel ons je favoriete hopsmaak!’, en voegt opties toe als ‘Cascade’, ‘Citra’ en ‘Magnum’. U bent hiermee niet alleen op de hoogte van de favoriete smaken van uw doelgroep, maar heeft ook de gegevens verzameld die u nodig hebt om lijstposts te schrijven die perfect op uw lezers aansluiten.
Binnen een week kunt u een stuk publiceren met bijvoorbeeld de titel ‘De 5 populairste hopsoorten onder ambachtelijke bierbrouwers’. Klanten zullen zich naar uw site haasten, zich herkennen in uw merk, en velen van hen zullen de interne links naar uw blogartikelen volgen.
GEBRUIK DE KRACHT VAN LIJSTPOSTS
U bent nu beter bekend met de voordelen van lijstposts. Dan rest er nog één vraag: wanneer begint u met schrijven? Lijstposts helpen uw platform en merk op verschillende manieren. Het is leuk om ze te schrijven en uw klanten scannen ze met plezier op belangrijke informatie. Lijstposts verhogen bovendien het terugkerende bezoekerspercentage en helpen potentiële klanten te overtuigen om iets te bestellen.
De mogelijkheden zijn eindeloos met lijstposts, waarbij de blogs geschikte content voor op social media verschaffen – kanalen die u vervolgens ook weer kunt gebruiken voor het posten van nieuwe berichten die uw doelmarkt aanspreken. Hoezo een win-winsituatie!