TikTok werd in 2016 gelanceerd in 2016 door het Chinese bedrijf ByteDance als een contentplatform dat korte filmpjes koppelt aan een door gebruikers beoordeelde muziekbibliotheek. Hoewel dit unieke format misschien niet zo indrukwekkend klinkt, heeft TikTok sinds de oprichting wereldwijd meer dan 800.000 dagelijks actieve gebruikers en meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers verzameld, wat het een gewild medium maakt voor adverteerders en bedrijven. Sterker nog, het is nu een van de belangrijkste marketingplatforms voor wereldwijde merken zoals McDonald’s, Starbucks, Netflix, Gucci en Redbull.
Wat is TikTok?
Wat voor content kun je verwachten op TikTok? Het platform onderscheidt zich van andere online videoplatforms met kortdurende content. Het idee is om korte filmpjes te koppelen aan muziek uit de uitgebreide bibliotheek van de site. Je kunt dan filters en andere effecten toevoegen in de app om je content een creatief tintje te geven.
Vanuit gebruikersperspectief is betrokkenheid een kernconcept van het platform. Niet alleen speelt het aantal weergaven een enorme rol in de populariteit van content, maar gebruikers kunnen specifieke accounts volgen, een reactie plaatsen en hun favoriete filmpjes delen. En het is deze digitale betrokkenheid die zo belangrijk is als je wilt profiteren van de bijna eindeloze stroom aan potentiële kijkers.
Maar zoals vaak het geval is in de zakenwereld, geldt: less is more. Zorg ervoor dat je videocontent tussen de 15–60 seconden lang blijft. We zullen later de details van het maken van TikTok-content behandelen, maar laten we nu eerst dieper ingaan op de voordelen, specifiek voor bedrijven, die het gebruik van dit unieke maar snelgroeiende social media platform biedt.
TikTok is een social media platform beschikbaar op iOS en Android. Het is gecreëerd door ByteDance en heeft wereldwijd meer dan 800.000 actieve dagelijkse gebruikers.
Waarom is TikTok belangrijk voor bedrijven?
TikTok is meer dan alleen een wereldwijd social media platform. Het biedt de mogelijkheid om je bedrijf te verbinden met meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd, merkloyaliteit op te bouwen, je bedrijfswaarden te laten zien en nog veel meer.
Het kan je bedrijf laten groeien
Zelfs als je nieuw bent op TikTok, heb je ongetwijfeld al enkele van de ‘virale video’s’ van het platform gezien. Het platform krijgt binnen enkele uren miljoenen weergaven en is een belangrijk instrument omdat het je in staat stelt mensen over de hele wereld te bereiken, vooral als je doelmarkt tussen de 16–34 jaar oud is. Vanuit het oogpunt van rendement op investering is de tijd die je hier nodig hebt om content te creëren en de kans om miljoenen kijkers te bereiken momenteel ongekend in vergelijking met andere social media platforms.
TikTok maakt ook directe communicatie met je klanten mogelijk, helpt je om op de hoogte te blijven van trends en je merk te laten groeien, en bovendien ondersteunt het direct online toegankelijkheid. Voor een klein bedrijf (en ook een groot bedrijf, overigens), is het een onschatbaar hulpmiddel.
Zorgt voor verbinding met millennials en generatie Z
We hebben de belangrijkste demografische groep op het platform al genoemd. Gezien mensen onder de 34 jaar meer dan 70% van alle gebruikers uitmaken, is het de moeite waard om hier wat dieper in te duiken. Het platform is exclusief ontworpen met jongere doelgroepen in gedachten, dus het is geen verrassing dat bijna de helft van alle gebruikers tussen de 16–24 jaar oud is. Er is echter nog steeds een markt voor alternatieve leeftijdsgroepen, met 13–17 en 25–34 jaar op de tweede en derde plaats.
Er is ook een iets hoger aandeel vrouwelijke gebruikers in alle leeftijdsgroepen – iets om te onthouden bij het plannen van je marketingcampagnes. Wat betreft welke markten het meest lucratief zijn, is het belangrijk om de cijfers voor je doellocatie te controleren, maar de VS, Indonesië en Brazilië lopen voorop wat betreft het totale aantal actieve gebruikers.
Geweldig voor het opbouwen van merkloyaliteit
Een van de grootste aantrekkingskrachten van TikTok is de positieve feedbackloop die je kunt creëren met je volgers. Met het aanmoedigen van gebruikers om je content te delen, liken en erop te reageren, kun je een blijvende band opbouwen terwijl je posts binnen enkele uren de wereld overgaan. Het stelt je ook in staat om te profiteren van iets bijzonder waardevols: loyale klanten. En door hen te betrekken bij een TikTok-marketingcampagne versterk je niet alleen hun loyaliteit aan je bedrijf, maar helpen ze ook om je boodschap voor jou te verspreiden.
Helpt bij het opbouwen van vertrouwen en authenticiteit
Vraag je je af of je met je bedrijf op TikTok actief moet zijn? Het antwoord is een volmondig ja. Als je doelgroep valt binnen de hierboven genoemde categorieën, is het belangrijk om te weten dat velen op TikTok zoeken naar informatie over een bedrijf of merk. Dit betekent dat een gebrek aan aanwezigheid op social media je reputatie daadwerkelijk kan schaden, zelfs als je het beste product of dienst beschikbaar hebt. Een actieve gemeenschap op TikTok opbouwen, is een goede manier om meer vertrouwen te creëren en geeft je een online aanwezigheid waarmee klanten zich kunnen identificeren.
Of het nu gaat om het opbouwen van merkloyaliteit, het verbinden met je doelgroep of het vergroten van je aanwezigheid op social media, de voordelen van TikTok voor bedrijven zijn aanzienlijk.
Hoe kan TikTok worden gebruikt voor je bedrijf?
Als duidelijk is dat TikTok goed past bij je merk of bedrijf, is het tijd om online te gaan en te beginnen met content creëren. Er zijn echter enkele belangrijke verschillen tussen een persoonlijk en een zakelijk account waar je van op de hoogte moet zijn.
1. Maak een TikTok zakelijk account aan
Het voordeel van een zakelijk account is toegang tot advertenties, automatisch berichten versturen en inzichten in gebruikers. Als je helemaal nieuw bent op TikTok, moet je eerst een persoonlijk account aanmaken voordat je dit omzet naar een zakelijk account. Om je aan te melden, moet je de app downloaden en een profiel aanmaken met een geldig e-mailadres.
Eenmaal ingelogd, ga je naar ‘Instellingen en privacy’, tik op ‘Account beheren’ en dan op ‘Overschakelen naar zakelijk account’. Vervolgens moet je nog enkele instructies volgen om je profiel te voltooien. Heb je al een persoonlijk account hebt dat geschikt is voor zakelijk gebruik? Dan gaat overschakelen op dezelfde manier als voor nieuwe gebruikers.
2. Doe je onderzoek
Voordat je zelfs maar kunt denken aan het creëren van een virale marketingcampagne, moet je goed weten hoe TikTok werkt, hoe gebruikers interactie hebben en welke functies beschikbaar zijn. Neem de tijd om te kijken naar andere merken in je branche, bekwaam te worden in de bewerkingsfuncties en het TikTok-algoritme onder de knie te krijgen.
Hoewel we nooit de specifieke details van hoe TikTok content aanbeveelt zullen weten, heeft goed scorende content gemeen doorgaans een aantal factoren. Namelijk:
- Gebruikersinteractie: gelikete pagina’s, gedeelde en becommentarieerde content en content vergelijkbaar met wat je hebt gemaakt
- Video-informatie: relevante hashtags, bijschriften en videothema
- Accountvoorkeuren: taal- en locatiegegevens, evenals je favoriete contentcategorieën
3. Stel doelen
Natuurlijk start je geen marketingcampagne via traditionele kanalen zonder een uitgebreide strategie, inclusief key performance indicators (KPI’s); bij TikTok is dat niet anders. Sterker nog, het is enorm belangrijk dat je regelmatig je prestaties monitort, gezien de snelheid waarmee trends komen en gaan. Het meest significante verschil tussen TikTok en conventionele marketing is de tijdgevoeligheid. Filmpjes kunnen binnen enkele uren viraal gaan voordat ze net zo snel weer in de vergetelheid raken.
Stel duidelijke, meetbare doelen om je voortgang te controleren. Begin in eerste instantie klein, met het volgen van basisstatistieken zoals volgersaantal of gedeelde content. Maar naarmate je meer vertrouwen krijgt, biedt het zakelijke dashboard een overvloed aan nuttige inzichten om je merk te versterken.
4. Gebruik een contentkalender
Net als bij Facebook, Instagram en YouTube is consistentie heel belangrijk om de aandacht van je doelgroep op TikTok te vangen. Je zult echter vooruit moeten plannen om op koers te blijven. Een gedeelde kalender helpt om je marketingproject gefocust te houden, maar te ver vooruit plannen kan weer nadelig zijn. Onthoud, trends komen en gaan snel op TikTok, dus je wilt wat flexibiliteit in je contentplanning om ideeën die niet werken te laten vallen of juist om in te springen op huidige trends.
5. Maak filmpjes
Dit is waar je team zijn creatieve spieren kan laten zien. Ook tijdens het creatieve proces is het belangrijk om stappen twee en drie in het achterhoofd te houden. Wat is je doel voor deze marketingcampagne en wat heeft je onderzoek onthuld over je doelgroep? Door deze vragen mee te nemen in het creatieve proces, zorg je ervoor dat je filmpjes de gewenste impact hebben.
Het creatieproces is helemaal aan jou. Vergeet echter niet enkele van de eerder genoemde factoren voor succesvolle filmpjes. Maak volop gebruik van de filters en effecten, voeg bijschriften toe en zorg ervoor dat elke video de juiste metadata heeft.
6. Post op het juiste moment
Hoewel het misschien een klein detail lijkt, is het tijdstip waarop je posts live gaan essentieel voor hun succes. Je wilt immers mensen bereiken als ze actief aan het scrollen zijn. Het heeft geen zin om content voor middernacht in te plannen, om de volgende ochtend door een nieuwe golf van filmpjes te worden ingehaald. Besteed wat tijd aan het onderzoeken wanneer je doelgroep het meest actief is op TikTok en plan je content in om live te gaan tijdens dat tijdsvenster.
7. Houd je doelgroep betrokken
Betrokkenheid werkt twee kanten op. Als je wilt dat gebruikers reageren, delen of je filmpjes liken, moet je ze het gevoel geven dat de betrokkenheid wederzijds is. Reageren op hun reacties, video’s delen die een eerbetoon zijn aan je merk en je meest loyale volgers uitlichten zijn allemaal geweldige manieren om je doelgroep aan je te binden. Onlangs voegde TikTok de mogelijkheid toe om op reacties te reageren, dus het is belangrijk dat je niet alleen reageert, maar dat die reacties ook tijdig en beknopt zijn.
8. Duik in de data
Wanneer veel contentmakers ontmoedigd raken door hun gebrek aan vooruitgang, beginnen ze hun gebruik van TikTok te beperken. Voor de meest succesvolle bedrijven is dat juist het moment waarop ze in de details duiken en extra hun best doen. TikTok heeft een ‘Business Suite’ met een overvloed aan analyses die daarbij goed van pas komen.
Met behulp van de doelen die je in stap drie hebt gesteld, bekijk je de voortgang van je contentplanning en bekijk je elke video in detail. Wat hadden de succesvolle filmpjes dat andere niet hadden? Heb je snel genoeg gereageerd op reacties? Moet je posttijd worden aangepast? Er is altijd ruimte voor verbetering en met een platform dat zo vloeiend en snel veranderend is als TikTok, moet je jezelf regelmatig kritische vragen stellen.
9. Verken advertentiemogelijkheden
Als je volgersaantal groeit, je uploads consistent zijn en je succes hebt met het reageren op reacties en het betrekken van volgers, is het tijd om je advertentiemogelijkheden te verkennen. TikTok biedt verschillende belangrijke advertentieformaten, waaronder in-feed advertenties, top-view advertenties en branded effects.
Om het nog beter te maken; je kunt je advertentiecampagnes koppelen aan een ‘branded hashtag challenge’ en een ‘call-to-action’ (CTA), waarmee je gebruikers aanmoedigt om te reageren met specifieke videoformaten. Wat ook belangrijk is bij zakelijke reclame, is om geregistreerd te worden als een geverifieerde gebruiker. Je moet naar je accountinstellingen navigeren en de relevante details verstrekken, maar het is essentieel om vertrouwen en authenticiteit op te bouwen bij TikTokkers.
Een zakelijk account aanmaken op TikTok is eenvoudig. Het vergt echter tijd en een gedetailleerd begrip van het platform om de lucratieve marketingkansen te benutten.
Is TikTok for Business veilig?
TikTok heeft altijd beweerd dat de veiligheid en beveiliging van zijn gemeenschap een topprioriteit heeft, maar veel bedrijven zijn nog steeds terughoudend. Natuurlijk is er altijd een risico bij het betrekken van mogelijk duizenden volgers, maar een ervaren marketingteam moet de uitdagingen van moderne social media platforms goed aan kunnen.
Toch zijn er binnen de TikTok-app kwetsbaarheden ontdekt die zorgelijk kunnen zijn. In 2019 kwam een onafhankelijk onderzoek tot de conclusie dat de app verschillende potentieel ernstige beveiligingsproblemen had die hackers zouden kunnen benutten om TikTok-accounts met kwade bedoelingen te gebruiken of toegang te krijgen tot persoonlijke informatie uit accounts. ByteDance heeft sindsdien updates en patches uitgebracht om deze problemen aan te pakken, maar onzekerheid blijft bestaan.
Uiteindelijk is het aan ondernemers zelf om te beslissen of TikTok geschikt is voor hun bedrijf. Voor de meesten zal dat zo zijn. Daarbij kan het natuurlijk geen kwaad om extra voorzorgsmaatregelen te nemen. Een e-mailaccount opzetten exclusief voor TikTok, app-toegang beperken tot specifieke apparaten en persoonlijke gegevens tot een minimum beperken, kan allemaal helpen om eventuele risico’s te mitigeren.
Het is aan bedrijven zelf om te beslissen in hoeverre TikTok een geschikt platform is en om stappen te ondernemen om potentiële risico’s te beperken.
Hoe merken TikTok gebruiken: de beste TikTok-marketingcampagnes
Heb je nog steeds moeite hebt om te begrijpen hoe je TikTok kunt gebruiken om je bedrijf te promoten? Laten we dan eens kijken naar de meest succesvolle accounts. Talloze wereldwijde bedrijven posten regelmatig op TikTok, en er is geen reden om hun content niet als basis voor je eigen social media strategie te gebruiken.
Hieronder volgt een samenvatting van enkele van de grootste merken ter wereld en hoe zij TikTok gebruiken:
- Gymshark: dit fitness- en sportmerk gebruikt de branded hashtag challenge om 193 miljoen weergaven te genereren, gebruikers te inspireren en loyale volgers met een Gymshark-lidmaatschap te belonen.
- Duolingo: deze taalleer-app heeft met succes de ‘meme-cultuur’ van het laatste decennium benut om een persoonlijke, grappige en vaak chaotische ruimte voor zichzelf op TikTok te creëren.
- Crocs: of je het nu leuke schoenen vindt of niet, Crocs is ook een wereldwijd bedrijf dat de hashtag challenge inzet om boeiende, productgerichte content te creëren. Het merk heeft met succes de controverse rond het bezitten van Crocs in hun voordeel weten te gebruiken.
- GoPro: uitbreiden naar TikTok lijkt een voor de hand liggende stap voor het actiecamerabedrijf GoPro, gezien het format van hun bestverkopende product. Met hun gave filmpjes laten ze perfect het unieke verkooppunt (USP) van GoPro zien.
- Marvel: met het ongelooflijke aantal kijkers wereldwijd vraag je je misschien af of Marvel eigenlijk wel de views van TikTok nodig heeft. Maar het account van dit bedrijf biedt iets dat de films missen: behind-the-scenes beelden en nooit eerder vertoonde clips.
Ongeacht je merk of bedrijf, er zijn altijd manieren om het bereik van TikTok te benutten. Of je je nu richt op een specifiek unique selling point of TikTok gebruikt om klanten iets te bieden wat ze nog nooit eerder hebben gezien, laat je inspireren door de grootste accounts op het platform om je publiek te vergroten.
TikTok wordt door een hoop bedrijven en voor uiteenlopende diensten of producten op creatieve manieren ingezet om een bredere doelgroep te bereiken. Gebruik grote merken als inspiratie en vind een stijl die bij jouw bedrijf past.
TikTok gebruiken voor je bedrijf: Is het de moeite waard?
Met de mogelijkheid om met één klik duizenden (mogelijk miljoenen) nieuwe klanten te bereiken, valt de aantrekkingskracht en waarde van TikTok moeilijk te ontkennen. Mits je je comfortabel voelt met de mogelijke veiligheidsproblemen, biedt het platform een werkelijk unieke ervaring. Het is ook een van de snelst groeiende social media platforms, waarbij verwacht wordt dat de app in 2024 meer dan 900.000 actieve dagelijkse gebruikers zal overschrijden.
Als je de tijd en ervaring hebt om kortdurende content te creëren en een consistente planning voor je uploads kunt handhaven, zijn er weinig nadelen aan het uitbreiden van je digitale activiteiten. Sterker nog, als je doelgroep tussen de 16 en 34 jaar oud is, is het bijna essentieel dat je bedrijf aanwezig is op TikTok. Hoe lang TikTok zal blijven groeien, valt nog te bezien. Voor nu is het in ieder geval een lucratief en ongelooflijk verreikend platform.