Wat is gamificatie en hoe kan het gebruikt worden voor content marketing?

Marguerite Arnold
G
Gamificatie werkt goed op sociale media. Het betreft het inzetten van een spel om klanten te bereiken, aan uw bedrijf te binden en ze in contact te brengen met uw merk. Maar welke game is daar geschikt voor en welke sociale media gaat u daarvoor gebruiken? Dat hangt volledig van uw campagne af. En natuurlijk van de klanten die u wilt bereiken.

 
Het gebruik maken van games om potentiële gebruikers en klanten attent te maken op een bepaald merk, product, of zelfs dienst is een zeer effectieve marketingstrategie. Over het algemeen is content marketing de sleutel tot succes voor uw digitale campagne. Content met games is echter snel een populaire manier aan het worden voor zowel het verhogen van de merkbetrokkenheid als het aantrekken van nieuwe klanten.
Deze strategie noemt men gamificatie. Dat is het gebruik van een game op een gebied waar het doorgaans niet mee in verband wordt gebracht. Het is echter ook een methode om in te spelen op de betrokkenheid van de klant om merkbekendheid en loyaliteit te vergroten.
Dat is leuk, maar wat is het nog meer? Een simpel antwoord? Het is een methode om motivatie te creëren. In principe worden uw mogelijke klanten verleid tot een soort van creatieve competitie. Het houdt meer in dan simpelweg een video bekijken of het lezen van een uitgekiend stukje kopij. Door gamificatie stelt u klanten in de gelegenheid op een hele nieuwe manier in contact te komen met uw merk. Bovendien is het veel beter wanneer de deelnemers aan het spel of de wedstrijd nieuwe vaardigheden of kennis kunnen opdoen. Nog beter is het als ze iets concreets kunnen winnen.
Als een game leuk en boeiend is, zorgt dat er ook voor dat u veel meer klanten bereikt dan u in eerste instantie op het oog had. Dat komt door het virale effect en het delen op sociale media platforms. Als de spelers er plezier in hebben, zijn ze eerder geneigd een link naar uw game met hun vrienden te delen.
Met andere woorden, gamificatie is een uitgelezen manier om het emotionele plezier van de “winnende” klant te vertalen naar positieve klantenbinding. Het is onderdeel van de klantervaring en zorgt ervoor dat mensen veel tijd op uw app of website doorbrengen. Dergelijke strategieën kunnen ook een grote invloed hebben op het huidige of toekomstige aankoopgedrag.
Gamificatie is een uitgelezen manier om het emotionele plezier van de "winnende" klant te vertalen naar positieve klantenbinding.
 

TIPS VOOR HET TOEPASSEN VAN GAMIFICATIE

Lijkt het u wel wat om een game of wedstrijd te ontwikkelen voor uw doelgroep? Hier hebben we vijf snelle, handige tips voor u.
 

1: KEN UW PUBLIEK

Ongeacht wie u bent, het is belangrijk dat u uw klanten demografisch in kaart brengt. Dit kunt u doen op basis van leeftijd, geslacht, culturele achtergrond, of een combinatie hiervan. Dergelijke groepen hebben gemeenschappelijke kenmerken die u in staat stellen te bepalen welk soort game hen aanspreekt.
Mocht de klantenkring bijvoorbeeld uit Millennials bestaan, dan dienen ze anders benaderd te worden dan mensen die behoren tot de Babyboomers of de Generatie X. Dat gaat op voor het soort spel dat u ontwikkelt en de vaardigheden die nodig zijn om het te spelen. Bijvoorbeeld, de aantrekkingskracht van “retro” kennis en vormgeving kan ingezet worden om verschillende generaties aan te spreken. Zijn weggevertjes of kortingen aantrekkelijker? Wanneer u kaartjes voor een evenement gaat uitdelen, wie zijn dan de mensen die anders ook zouden gaan? En wat zijn de raakpunten ervan met uw demografische doelgroep? Dat zijn allemaal zeer belangrijke vragen die de gamificatie marketeer zich moet stellen en onderzoeken.
 

2: ONDERZOEK, ONDERZOEK, ONDERZOEK

Wat voor soort games bestaan er? En voor wie zijn ze het meest effectief? Is een kruiswoordpuzzel beter dan een point-and-click game? Is een mix & match fotospel handig om te gebruiken om oudere klanten erbij te betrekken? Behalve een game bedenken, zijn er nog andere zaken waar u rekening mee moet houden. Het onderwerp of de omgeving van het spel zelf zijn tevens van belang.
Een autorace-game is bijvoorbeeld voor veel mannelijke klanten erg aantrekkelijk, maar minder voor vrouwen. Wanneer er slechts mannelijke (of blanke) karakters te zien zijn, sluit u andere demografische groepen uit. Behendigheidsspelletjes dienen te passen bij een bepaalde leeftijd en andere culturele factoren. Neemt u dit niet in overweging, dan kunnen mensen verveeld raken en verjaagt u mogelijk potentiële klanten. Games waarbij men punten kan behalen, prijzen kan winnen en die men op sociale media kan delen, doen het altijd goed. Maar onthoud dat de context een sleutelrol vervult.
Een goed voorbeeld van een gamificatie campagne die in slechte aarde viel vanwege ontoereikend klantenonderzoek? De lancering van een “rekrutering” game door het Amerikaanse leger. Die was zo omstreden dat de campagne haastig gestaakt werd. Waarom? Oorlog is geen spelletje. Tevens is in dienst treden niet geheel zonder risico’s.
 

3: WAT ZIJN INCENTIVES?

Mensen doen vaak mee aan wedstrijdjes om prijzen te winnen. De winnaars van uw game kunnen een product, kortingscode, of een andere prijs winnen. Wanneer uw producten eenvoudig en gratis gedistribueerd kunnen worden, is dat fantastisch. Hier liggen uw kansen. Maar als uw product of service niet gemakkelijk weg te geven is, zijn er andere opties. Denk aan kortingscodes. Mensen vinden het prettig als ze zich slim voelen. Iedereen voelt zich graag een winnaar. Wat is een game die in verband kan worden gebracht met uw product, merk, of dienst en die deze klantervaring kan opwekken?
 

4: WAT IS HET BESTE MEDIUM?

Niet alle sociale media zijn hetzelfde. Het kan zo zijn dat uw campagne meer geschikt is voor Instagram dan voor Facebook of Twitter. Het is van groot belang dat u weet hoe u uw publiek via de diverse sociale media platforms kunt bereiken, maar ook wie welk platform gebruikt en met welk doel.
 

5: TEST, TEST, TEST

Het door uw klanten laten testen van uw game is ook een manier om inzicht te krijgen vanuit gebruikersperspectief. U test wat ze graag zouden willen zien, waar ze behoefte aan hebben, of waar het beste op gereageerd wordt. Misschien zijn uw vragen te moeilijk of te makkelijk wanneer u ze een vraag of kruiswoordpuzzel voorlegt. Wellicht ziet uw game er niet aantrekkelijk genoeg uit voor uw publiek. Inzicht in uw belangrijkste demografische groep en hoe ze reageert op uw creatieve kant. Dat is de sleutel tot succes bij het lanceren van een gamificatie campagne.
 

GAMIFICATIE IN DE PRAKTIJK

U weet waarschijnlijk al meer van gamificatie dan u misschien denkt. Het wordt overal gebruikt, hoewel men het niet altijd direct herkent.
Bijvoorbeeld, in 2013 lanceerde Heineken een game genaamd “Crack the US Open“. Consumenten moesten aanwijzingen volgen in fotobijschriften en commentaar geven om te kunnen winnen. De prijs bestond uit wedstrijdkaarten. De prikkel om de US Open gratis bij te kunnen wonen, was een stimulerende reden voor klanten om mee te doen, hoewel het een sportevenement was en niets met bier te maken had.
De wedstrijd duurde drie dagen en bestond uit zeven evenementen. Er deden meer dan 1500 mensen mee en het aantal Amerikaanse volgers steeg indrukwekkend met 20%.
M&M hield een coole gamificatie campagne op Facebook. Het merk publiceerde een graphic van M&M snoepjes op zijn pagina. Gebruikers moesten de verborgen “pretzel” tussen de M&M’s opsporen.
Deze campagne ging viral. Ze genereerde meer dan 25.000 likes, werd 6.000 keer gedeeld en er waren 11.000 reacties geleverd.
Deze campagne ging viral. Ze genereerde meer dan 25.000 likes, werd 6.000 keer gedeeld en er waren 11.000 reacties geleverd.
De “Pleasure Hunt” van Magnum, het ijsmerk, is een voorbeeld van een zeer doordachte game. De actie werd gelanceerd vanwege het 25-jarig jubileum van het bedrijf. Spelers besturen hierbij een karakter om op diverse websites chocolaatjes te verzamelen. Deze vermakelijke campagne, die zowel leuk als grappig was, ging al snel viral.
 

HOE U GAMIFICATIE STRATEGIEËN IMPLEMENTEERT

Hoewel veel games die u ziet animaties zijn, hoeft u niet extravagant te zijn – alleen maar slim. Hier volgen enkele andere strategieën die u kunt overwegen als u over uw game nadenkt en alles wat daarbij komt kijken.
 

1: DOE HET RUSTIG AAN

U hoeft niet opnieuw het Monopoly spel uit te vinden, zeker niet bij uw eerste poging. Overweeg een eenvoudig spel dat tussendoor gespeeld kan worden. Facebook, Instagram en Twitter zijn hiervoor uitstekende platforms. U zou ook YouTube kunnen proberen. Maar dat moet u dan wel slim aanpakken. Met goedkope animatie-software produceert u in een handomdraai slimme, korte video’s. Dat is tegenwoordig ook mogelijk met de handige edit mogelijkheden van opnames op de betere smartphone.
 

2: DE GAME MOET TE BEGRIJPEN ZIJN

Een game dient eenvoudige spelregels te hebben die iedereen kan begrijpen. Bovendien moet het spel niet te lang duren om te spelen, punten te behalen en prijzen in de wacht te slepen.
 

3: VERBIND DE GAME MET UW MARKETINGDOELEN

Uiteindelijk ziet u graag dat de spelers uw klanten worden. Of dat ze zich aanmelden voor uw nieuwsbrief. Uiteraard wilt u ook graag dat men uw product of service beter leert kennen. Dat bereikt u het best wanneer u niet slechts een game lanceert, maar ook links toevoegt. Zo komen uw klanten op een speelse manier uiteindelijk op uw website terecht.