Wat houdt mond-tot-mondreclame in?

Hello Yuqo
M
Mond-tot-mondreclame is een beproefde vorm van organische marketing. Door middel van authentieke aanbevelingen van eerdere tevreden klanten kunnen bedrijven nieuwe klanten winnen. Hoe kun je deze vorm van reclame inzetten om je resultaten te verbeteren? Lees hier enkele tips, maar zorg in de eerste plaats dat je goede producten en diensten levert!

Mond-tot-mondreclame (Word Of Mouth Marketing, oftewel WOMM) blijft een sterke factor in het huidige digitale tijdperk. Het kan de meningen en aankoopbeslissingen van klanten op subtiele, maar meetbare manieren beïnvloeden. Het bereik ervan is wellicht relatief klein, maar de impact is bijzonder groot. Dat maakt deze vorm van reclame een krachtig hulpmiddel. In tegenstelling tot meer transactiegerichte referral marketing draait mond-tot-mondreclame om spontane interacties en echte klantervaringen. Er zit geen slim marketingteam achter, maar het ontstaat volledig door de acties van tevreden klanten.

In dit artikel gaan we uitgebreid in op mond-tot-mondreclame en de verschillende manieren om het aan te moedigen.

Wat is mond-tot-mondreclame?

Mond-tot-mondreclame is een vorm van marketing die op natuurlijke wijze van persoon tot persoon gaat. Dit proces begint bij een tevreden klant, maar kan zich daarna verspreiden onder groepen mensen die nog geen klant zijn. Als bijvoorbeeld een gerespecteerd persoon een merk aanbeveelt, kan de boodschap zich op verbazingwekkende wijze verspreiden.

Deze vorm van marketing staat bekend als een van de meest geloofwaardige vormen van reclame. Het is tenslotte meestal onbetaald, ontstaat natuurlijk en is afkomstig van eerdere en bestaande klanten die het aanbod van een bedrijf waarderen. Hoewel betaalde advertenties effect hebben, weten we dat ze ontworpen zijn om de verkoop te bevorderen; dat maakt ze van nature oneerlijk. Maar als je van iemand hoort dat een product of dienst goed is, zonder dat deze persoon gevestigde belangen heeft in een bepaald merk, is de kans groter dat je deze beweringen serieus neemt. Tegenwoordig kan mond-tot-mondreclame zowel online als persoonlijk plaatsvinden.

Hoe werkt mond-tot-mondreclame?

Mond-tot-mondreclame is het resultaat van natuurlijke interacties tussen individuen. Zo kunnen vrienden, familie of collega’s merken aanbevelen, zowel persoonlijk als via verschillende online platforms. In tegenstelling tot betaalde reclame is deze vorm van marketing van nature organisch, gratis en uitermate effectief. De kracht zit in twee factoren: allereerst komt het van mensen; ten tweede begrijpen mensen dat anderen een merk, product of dienst alleen aanbevelen als ze echt onder de indruk zijn.

Hoewel mond-tot-mondreclame organisch ontstaat, betekent dat niet dat bedrijven het niet kunnen benutten en beïnvloeden om er het beste uit te halen.

 


Yuqo quotesMond-tot-mondreclame is de onbetaalde, spontane verspreiding van aanbevelingen voor producten of diensten, voornamelijk gedreven door tevreden klanten.


 

Mond-tot-mondreclame versus referral marketing

WOMM en referral marketing hebben beide te maken met individuen die een merk of product aanbevelen. Toch zijn er grote verschillen tussen deze twee vormen van reclame. Bij referral marketing krijgen mensen een beloning wanneer ze een product of advertentie delen, in de vorm van een korting of andere stimulans. Mensen die de referral ontvangen, zijn zich hiervan bewust. Deze publiciteit houdt dus niet in dat het echt een aanbeveling is van de persoon die het deelt.

Mond-tot-mondreclame is daarentegen een natuurlijk proces; het is over het algemeen een authentieke aanbeveling van een merk. Een groot voordeel van referral marketing is echter dat het meetbaar en controleerbaar is, terwijl mond-tot-mondreclame meestal een proces is waar je niet veel over te zeggen hebt.

 


Yuqo quotesTerwijl mond-tot-mondreclame natuurlijk ontstaat, zonder enige vergoeding, maakt referral marketing vaak gebruik van expliciete beloningen om bepaald gedrag te stimuleren.


 

4 vormen van mond-tot-mondreclame

Er is niet veel dat je kunt doen om mond-tot-mondreclame te sturen. Toch kun je het wel beïnvloeden naarmate je het beter begrijpt. Daarom bespreken we hieronder de 4 verschillende typen mond-tot-mondreclame.

Positieve mond-tot-mondreclame

Natuurlijk wil je deze vorm van reclame hebben, omdat het de reputatie van je merk verbetert en nieuwe klanten aantrekt. Positieve mond-tot-mondreclame kan op verschillende manieren plaatsvinden, maar de essentie ervan is simpel: een tevreden klant vertelt iemand anders over zijn goede ervaring, wat als een persoonlijke aanbeveling fungeert.

Negatieve mond-tot-mondreclame

Negatieve mond-tot-mondreclame is precies het tegenovergestelde. Een persoon heeft kritiek op een bedrijf of merk, waarschuwt anderen en deelt verhalen over een tegenvallende ervaring. Deze vorm van ‘reclame’ is schadelijk, want veel mensen zijn geneigd om een bedrijf te vermijden als iemand die ze kennen er een slechte ervaring mee heeft gehad. Helaas zullen mensen een negatieve ervaring eerder delen dan een positieve, waardoor je geregeld op negatieve mond-tot-mondreclame kunt stuiten.

Traditionele mond-tot-mondreclame

Deze vorm van mond-tot-mondreclame verwijst naar het face-to-face delen van informatie over een product of dienst. Denk aan een vriend die een andere vriend over zijn ervaring vertelt, een werknemer die een nuttig product aan zijn collega’s aanbeveelt, of twee leidinggevenden die een handige dienst bespreken. Wat het ook is, deze vorm van marketing is bijzonder krachtig. Het is tenslotte zo persoonlijk en intiem als marketing maar kan zijn.

Digitale mond-tot-mondreclame

Elektronische mond-tot-mondreclame vindt plaats via digitale platforms zoals social media, websites en e-mail. Het bereik hiervan is veel groter dan bij traditionele mond-tot-mondreclame, maar de impact is meetbaar minder. Als iemand iets op social media ziet, zal dit minder impact hebben dan wanneer degene er persoonlijk over hoort. Toch is dit deze vorm van reclame nog steeds zinvol, omdat het mogelijke bereik ervan bijzonder groot is.

 


Yuqo quotesEr zijn 4 hoofdtypen mond-tot-mondreclame: positief, negatief, traditioneel en elektronisch. Al deze vormen hebben een andere impact op de perceptie van een merk.


 

Voorbeelden van mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame kan verschillende vormen aannemen. Stuk voor stuk kunnen ze het bereik vergroten en de reputatie van het merk verbeteren. Bepaalde vormen zijn gemakkelijker te genereren en te controleren dan andere. Het loont de moeite om je hierin te verdiepen en na te denken over hoe je ze kunt integreren in je bedrijfsmodel.

Shout-outs op social media

Social mediaplatforms bieden klanten een omvangrijk podium om hun merk te promoten en zo snel een groot publiek te bereiken. Oprechte, online mond-tot-mondreclame is niet hetzelfde als influencer marketing, want dat is betaalde reclame. In plaats daarvan is dit het resultaat van een tevreden klant die je naam noemt. Toch kun je hier wat mee spelen en het zal zeker lonen als je een shout-out krijgt van iemand met een grote achterban.

Door gebruikers gegenereerde content

Bij door gebruikers gegenereerde content worden klanten aangemoedigd om content te maken met betrekking tot hun positieve ervaringen. Deze content dient vervolgens als een indirecte aanbeveling. Ook dit kun je met een kleine stimulans, zoals een weggeefactie, beïnvloeden. Je kunt het ook gewoon aan je community vragen. Veel bedrijven maken gebruik van wedstrijden om mensen aan te moedigen hun eigen content te maken. Kies je voor deze methode, probeer de stimulans dan tot een minimum te beperken, anders loop je het risico dat je de kracht van de boodschap verzwakt.

Aanbevelingen van werknemers

Wanneer werknemers hun visie en enthousiasme over je bedrijf delen, kunnen ze belangrijke belangenbehartigers zijn. Natuurlijk is hun boodschap niet zo sterk als die van een buitenstaander, maar het kan wel degelijk helpen. Dit geldt vooral als je merk gerespecteerd wordt en een goed imago heeft, wat de woorden van iedereen die voor je werkt natuurlijk zal versterken.

Reviews en ervaringen

Online reviews en ervaringen zijn van essentieel belang. Veel potentiële klanten zullen naar eerlijke beoordelingen zoeken voordat ze een aankoop doen. Het beste wat je kunt doen om deze aan te moedigen, is goede producten maken en natuurlijk een uitstekende klantenservice bieden. Er gaat niets boven een groot aantal positieve reviews.

Blogartikelen en offline contacten

Online blogs en offline ervaringen van klanten helpen de publieke perceptie van een merk te vormen. Je kunt zelf niet veel doen om dit te beïnvloeden, behalve een hoogwaardig product of dienst leveren. Je kunt ook blogs schrijven en proberen deze op websites van derden te plaatsen, wat op positieve mond-tot-mondreclame lijkt, maar dat niet echt is. Maar het grootste deel ligt niet in jouw handen.

 


Yuqo quotesVoorbeelden van mond-tot-mondreclame zijn shout-outs via social media, door gebruikers gegenereerde content, aanbevelingen van werknemers, maar ook reviews en verhalen uit de praktijk.


 

Hoe effectief is mond-tot-mondreclame?

Mond-tot-mondreclame is bijzonder doeltreffend. Het schept vertrouwen en wordt op een natuurlijke manier in gesprekken geïntegreerd. Deze vorm van reclame staat bekend als een van de beste vormen van marketing. Mond-tot-mondreclame heeft een enorm succespercentage als het gaat om het aantrekken van klanten. Hieronder leggen we uit waarom.

Het schept vertrouwen en je bouwt een band op met klanten

Vergeleken met traditionele reclame, is mond-tot-mondreclame geweldig om vertrouwen te creëren. De persoonlijke connecties en gedeelde ervaringen zorgen tenslotte voor een emotionele band. Denk er maar eens over na; als een vertrouwde vriend je vertelt over een geweldig merk, geloof je dit toch veel sneller dan een betaalde advertentie van een bedrijf?

Kosteneffectief en een groter bereik

Deze kosteneffectieve marketingstrategie levert vaak betere resultaten op dan betaalde reclame als het om bereik en conversie gaat. Echte mond-tot-mondreclame is tenslotte gratis en daarmee een bijzonder voordelige vorm van marketing. Bovendien kan het bereik ervan groter zijn dan je denkt. Ook tegenwoordig verspreidt nieuws zich nog altijd als een lopend vuurtje tussen mensen en groepen.

Betere verkoop

Het grotere vertrouwen en het bredere bereik dragen uiteindelijk bij aan een toegenomen verkoop. Aanbevelingen van vrienden en familie wegen over het algemeen zwaarder dan andere vormen van marketing. Klanten kunnen hierdoor zelfs een bepaalde loyaliteit tegenover je bedrijf opbouwen. Als een gerespecteerde persoon of groep in hun leven jouw merk hoog inschat, zijn mensen vaak al overtuigd zonder het zelf te proberen.

 


Yuqo quotesMond-tot-mondreclame is bijzonder effectief omdat de echte aanbevelingen het vertrouwen verhogen en de verkoop verbeteren.


 

Hoe zorg je voor meer mond-tot-mondreclame?

Om mond-tot-mondreclame te verbeteren, moet je bedrijf zich richten op het verkrijgen van tevreden klanten en het verlenen van geweldige service. Je kunt je beter hierop richten dan proberen valse mond-tot-mondreclame te creëren. Als je bedrijf echt briljant is, zullen mensen dit met anderen delen, waardoor je meer klanten aantrekt. Hieronder bespreken we hoe je dit beïnvloedt.

Creëer buyer personas en ken je bedrijf

Het is noodzakelijk dat je begrijpt wie je klanten zijn en wat ze belangrijk vinden. Door buyer personas te creëren, kun je berichten opstellen die je klanten aanspreken, waardoor ze het willen delen. Met een beter begrip van je klanten, kun je producten en diensten creëren waarmee ze een klik voelen. Hierdoor hebben ze het gevoel dat je iets aanbiedt wat ze nodig hebben. Als je je klanten goed genoeg kent, kun je ze tevreden stellen. Tevreden klanten zullen je belonen door over je bedrijf te praten.

Bovendien moet je ook je eigen bedrijf kennen. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar als je de sterke en zwakke punten van je eigen merk niet kent, wordt het moeilijk om overtuigend te communiceren. Dit vermindert de interesse van potentiële klanten.

Bied een uitstekende klantervaring

Om mond-tot-mondreclame te bevorderen, is het ongelooflijk belangrijk om te verzekeren dat elk contactmoment positief is, van de navigatie door de website tot het leveren van klantenservice. Mensen waarderen een prettige ervaring en zijn hier vaak positiever over dan het product zelf. Geef mensen het gevoel dat je ze respecteert en zorgvuldig begeleidt. Op deze manier creëer je loyaliteit bij bestaande klanten en breid je tegelijkertijd snel een nieuw klantenbestand uit via mond-tot-mondreclame.

Zet kwaliteit op de eerste plaats

Om positieve mond-tot-mondreclame te bevorderen, is het belangrijk dat je producten van hoge kwaliteit aanbiedt en uiteraard een uitzonderlijke service levert. Mensen zullen hun vrienden niet over matige producten of een gemiddelde service vertellen; ze jubelen alleen over briljante zaken. Richt je dus op kwaliteit; dit verdient zich vanzelf terug.

Wees uniek en bouw een community op

Als je opvalt tussen de concurrentie en een communitygevoel creëert, kun je zorgen voor een omvangrijker, meer betrokken klantenbestand van mensen die bereid zijn om hun ervaringen te delen. Je kunt hiervoor verschillende methoden benutten, maar social media is ideaal voor dit doel. Op een natuurlijke manier een community creëren en met elkaar een interactie aangaan, is een vorm van indirecte marketing. Ontwikkel een identiteit voor bedrijf, dan is de kans veel groter dat mensen over je praten.

Evalueren en verbeteren

Door je strategieën voortdurend te evalueren en aan te passen, kun je effectieve mond-tot-mondreclame bevorderen. Blijf op de hoogte van trends, begrijp hoe je doelgroep zich ontwikkelt en houd discussies online en, indien mogelijk, ook offline in de gaten.

 


Yuqo quotesOm mond-tot-mondreclame te verbeteren, moet je klanten begrijpen, de kwaliteit waarborgen en je strategieën voortdurend aanpassen op basis van ontvangen feedback.


 

Mond-tot-mondreclame: de kracht van tevreden klanten

Mond-tot-mondreclame is ook vandaag nog een krachtige marketingstrategie die draait om oprechte klanttevredenheid en organische merkpromotie. Je kunt het beïnvloeden, maar niet faken. Je moet echt goed zijn in wat je doet! Als bedrijf kun je je bereik vergroten en je marktpositie aanzienlijk verbeteren door positieve ervaringen te garanderen en natuurlijke gesprekken tussen klanten te beïnvloeden. Mensen hechten veel meer waarde aan de ervaring van anderen dan aan advertenties. Onthoud dit en gebruik het in je voordeel!