Wat is een Unique Selling Point?

Hello Yuqo
W
Wanneer je je USP kunt identificeren, is de kans groot dat je bedrijf een succes wordt. Ben je toch eigenwijs en zie je het nut van USP's niet in, dan is de kans groot dat je op termijn kopje onder gaat in de bikkelharde zakenwereld. Ontdek hoe je een USP voor je merk of bedrijf kunt identificeren.

De zakenwereld is keihard en competitief. Als bedrijf moet je dus zorgen dat je boven het maaiveld uitsteekt. In dit artikel gaan we dieper in op Unique Selling Points (USP), een fundamenteel onderdeel van elke bedrijfsstrategie. Wanneer je een originele USP kunt identificeren en pushen, wordt de kans op succes aanzienlijk groter. Hieronder ontdek je hoe je dit kunt doen.

Wat is een Unique Selling Point (USP)?

USP staat meestal voor ‘unique selling point’, maar kan in marketingtermen ook ‘unique selling proposition’ betekenen. Unique Selling Points laten je bedrijf echt opvallen. Dit kan een product, dienst, prijs, kwaliteit of iets anders zijn. Het gaat erom wat je bedrijf echt uniek maakt.

Neem bijvoorbeeld het bekende Guinness bier. Het USP van Guinness is de smaak van de drank, en ook de unieke tweedelige schenking (het gerucht gaat dat dit de kwaliteit niet verbetert, maar alleen voor marketingdoeleinden is uitgevonden). Amazon is leider op het gebied van online marktplaatsen, onder meer door het USP van de razendsnelle levering van een groot aantal producten.

Een USP geeft niet alleen aan wat er zo goed is aan je bedrijf en producten, maar ook hoe je bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie. Wat kun je bieden dat absoluut geen enkele concurrent levert? Dit is een USP.

 


Yuqo quotesEen USP is wat je bedrijf uniek maakt. Het onderscheidt je bedrijf van de concurrentie en is iets dat klanten nergens anders kunnen vinden.


 

Waarom zijn Unique Selling Points belangrijk?

Een Unique Selling Point of Unique Selling Proposition is cruciaal, omdat dit ervoor zorgt dat klanten je producten of diensten kiezen in plaats van die van concurrenten. Dus als klanten iets specifieks willen, dan moeten ze naar jou toe komen.

In een wereld met miljoenen bedrijven is de concurrentie hevig; de meeste ondernemingen gaan op termijn simpelweg failliet. Met een USP die jouw bedrijf echt onderscheidt van de rest, kun je jezelf dat besparen. Op het moment dat je een verzadigde markt zoals e-commerce betreedt, dan is een USP essentieel om überhaupt opgemerkt te worden.

 


Yuqo quotesEen USP is essentieel omdat je hierdoor opvalt in een verzadigde zakenwereld. Zonder USP’s blijven de meeste bedrijven onopgemerkt en zullen ze uiteindelijk failliet gaan.


 

Voorbeelden van Unique Selling Points

Over het algemeen kunnen we USP’s in drie hoofdcategorieën opdelen:

  • Kwaliteit: Producten die van uitzonderlijke kwaliteit zijn en de concurrentie overtreffen.
  • Prijs: Wanneer je de goedkoopste versies van je producten of diensten kunt aanbieden, is de kans groot dat je het goed doet (zolang de kwaliteit niet ondermaats is).
  • Service: Beschik je over de vriendelijkste klantenservice, de gemakkelijkste retourservice of iets vergelijkbaars dat de interactie met je bedrijf bijzonder prettig maakt, dan draagt dit sterk bij aan je succes. Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker als USP.

TOMS

Voor elk gekocht paar schoenen doneert het merk TOMS schoenen een paar aan kinderen die de schoenen niet kunnen betalen. Dit is een voorbeeld van een USP die niet direct ten goede komt aan de klant, maar eerder het liefdadigheidsgevoel van de klant aanspreekt. Door TOMS schoenen te kopen, helpt de klant ook iemand anders.

Nike

Het Unique Selling Point van Nike is dat ze sportkleding van zeer hoge kwaliteit maken. Ze maken hier reclame voor door beroemde atleten uit alle disciplines te sponsoren en ermee samen te werken. Het bedrijf ontleent zijn legitimiteit aan deze topsporters. Je zou dus kunnen zeggen dat een van Nike’s USP’s is dat ze hun producten met de allerbeste sporters associëren en hiermee hun topreputatie hooghouden.

Toyota

Toyota heeft eigenlijk meerdere Unique Selling Points. Een van de belangrijkste USP’s is de lange levensduur en duurzaamheid van Toyota’s. Zo rijdt 80% van de auto’s die twintig jaar geleden zijn verkocht nog steeds rond. Zo groeide Toyota uit tot de grootste autofabrikant ter wereld. Als mensen een betrouwbare auto willen die lang meegaat, weten ze dat ze bij Toyota terechtkunnen. Het bedrijf heeft zichzelf gevestigd als de beste keus voor deze doelgroep.

Adidas

Adidas is het op één na grootste sportkledingmerk ter wereld. Het USP van het bedrijf is dat de combi van geavanceerde technologie met lichte, comfortabele en stijlvolle sportkleding.

Apple

Het USP van Apple is dat het bedrijf innovatie, design en bruikbaarheid combineert in strak vormgegeven, degelijke en zeer effectieve producten. Ondanks de vele concurrenten onderscheiden Apple-producten zich met krachtige hardware en zijn ze bovendien doorgaans fraaier en gebruiksvriendelijker dan die van andere producenten.

 


Yuqo quotesUSP’s richten zich over het algemeen op prijs, kwaliteit, en/of service. Zoals de bovengenoemde succesvolle merken laten zien, hoeft een USP niet ingewikkeld te zijn. Het draait allemaal om effectiviteit.


 

Wat is jouw Unique Selling Point?

Het kan soms best een uitdaging zijn om je Unique Selling Point te identificeren. Hiervoor moet je antwoorden vinden op verschillende vragen. Bovendien moet je eerst bepalen of je een nieuwe USP wilt identificeren om aan iets specifieks te bouwen, of dat je juist een reeds bestaande USP wilt versterken. Vaak is een combinatie van de twee het beste.

1. Duik in verschillende categorieën en sjablonen

Kijk eerst eens in algemene zin naar de verschillende bedrijfsmodellen binnen elke categorie. Hoe zit het bijvoorbeeld met verzendkosten? Hoe zet je een effectieve klantenservice op? Wat heb je precies nodig om de gewenste producten tegen de juiste kosten en kwaliteit te produceren?

Om jouw USP te ontdekken, moet je eerst een zeer goed inzicht hebben in de markt die je probeert te betreden. Zonder deze kennis is het vragen om problemen. Kennis is macht, en in het geval van marktonderzoek kan dit niet genoeg onderstreept worden. Ken je producten en diensten, zodat je zo vlekkeloos mogelijk een niche creëert.

2. Krijg een duidelijk beeld van je klanten

Je klanten kennen is heel belangrijk. Wanneer je je doelgroep niet begrijpt, zul je nooit weten wat de wensen van klanten zijn. Laat staan dat je een effectieve USP kunt identificeren waarmee je de juiste snaar raakt.

Gebruik focusgroepen en enquêtes, onderzoek relevante hashtags en influencers op social media. Google zoveel mogelijk over de producten of diensten die je aanbiedt. Al deze stappen brengen je dichter bij je klanten, wat je weer helpt bij het identifceren van de juiste USP om klanten te behouden.

3. Baseer je missie op de behoeften van je doelgroep(en)

Wanneer je je klanten eenmaal kent, moet je hun wensen verbinden met wat je te bieden hebt. Is geld besparen een prioriteit voor je klanten? Zijn ze op zoek naar de hoogste kwaliteit? Geven ze de voorkeur aan de beste service, of eerder aan pure eenvoud?

Kortom: wat willen ze eigenlijk, en hoe kun je ze dit bieden? Het is essentieel dat je dit op een oprechte manier aanpakt. Je kunt mensen proberen voor de gek te houden, maar dan val je al snel door de mand. Bovendien moet je er niet te hard naar streven om je producten of diensten te laten passen bij een USP die niet vanzelfsprekend is. In plaats daarvan moet je proberen wat je al aanbiedt om te zetten in een passende USP. Vervolgens is het een kwestie van finetunen totdat je een unieke positie voor jezelf hebt gecreëerd.

4. Identificeer je sterke punten

Bouw vanuit hier verder op je sterke punten. Wanneer je de beste producten in jouw marktsegment produceert, probeer dan niet een USP te maken die zegt dat je de goedkoopste producten verkoopt. Accepteer in plaats daarvan dat je product duur gaat worden en ontdek hoe je dat voor mensen aantrekkelijk kunt maken.

Of misschien beschik je niet over de beste producten, maar heb je een handige manier gevonden om de verzending of toegang te stroomlijnen, zodat je je hiermee kunt onderscheiden. In dit geval is het geen probleem als je niet over de beste of goedkoopste producten beschikt. Jouw USP draait om de beste verzendmethoden, en dit zal een groep potentiële klanten aanspreken.

Het identificeren en gebruiken van je sterke punten is essentieel. Een echte USP kan alleen voortkomen uit jouw sterke punten. In principe zijn je grootste sterke punten je USP’s, en vice versa. Doe dus goed je huiswerk!

5. Onderzoek je concurrentie

Het is essentieel dat je weet wat je concurrenten van plan zijn en wat hun USP’s zijn. Het schiet natuurlijk niet op als je al je energie steekt in het creëren van iets dat al bestaat. Natuurlijk, als je het beter kunt, ga er dan voor. Maar kun je dat niet, dan zul je een manier moeten vinden om je product of dienst uniek te maken. Zonder een zekere mate van originaliteit kan je bedrijf het niet opnemen tegen de bestaande concurrentie.

Hoe beter je de concurrentie kent, hoe makkelijker je je ervan kan onderscheiden. Bestudeer je concurrenten dus grondig. Zorg dat je hun sterke en zwakke punten kent. Misschien kom je er wel achter dat al je concurrenten soortgelijke zwakke punten hebben. Misschien kunnen deze de basis voor jouw USP vormen?

6. Communiceer je Unique Selling Point

Je moet in ieder geval eerst je USP communiceren. Vertel je doelgroep precies waarom jouw bedrijf de beste is en wat het uniek maakt. Het gaat hier om zakendoen, dus houd je vooral niet in. Schreeuw het gerust van de daken.

Sterker nog, hoe meer niche jouw USP is, hoe harder je het van de daken moet schreeuwen.

Naarmate je meer succes boekt, zal het USP uiteindelijk voor zichzelf spreken.

7. Evalueer je USP regelmatig

Neem regelmatig de tijd om je USP opnieuw te beoordelen en waar nodig aan te passen. Houd klanten op de hoogte van eventuele wijzigingen via e-mailmarketing. Het evalueren van je USP houdt je scherp. Kijk kritisch naar je eigen prestaties en onderzoek ook die van je concurrenten. Houd in de gaten of ze jouw USP proberen te kopiëren. Een goed idee blijft niet lang alleen van jou, dus je zult je voortdurend moeten aanpassen en verbeteren als je voorop wilt blijven lopen.

 


Yuqo quotesHet identificeren van je eigen USP is een uitdaging. Het is heel belangrijk dat je de markt, je klanten, je eigen bedrijf en je concurrentie in kaart brengt en goed begrijpt.


 

Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Een USP is essentieel voor een succesvol bedrijf. Maak het niet te ingewikkeld: hoe eenvoudiger, hoe beter. Misschien is jouw USP simpelweg het feit dat je de enige winkel in de regio bent met een bepaald aanbod, of dat je een bijzonder zeldzaam of kwalitatief hoogstaand product op voorraad hebt. Soms is het product of de dienst zelf al voldoende. Andere keren gaat het om de manier hoe je je product aan mensen aanbiedt, of de service eromheen.

Wat het dan ook mag zijn, met de tips in dit artikel kun je het USP van je bedrijf vinden en optimaliseren. Voor het succes van je bedrijf is dit zeker de moeite waard.