Welk type marketeer ben jij?

Hello Yuqo
M
Marketing is een breed begrip en vereist mensen met verschillende kwaliteiten en karakters. Welk type ben jij? Hier onderzoeken we de verschillende soorten marketeers binnen het vakgebied, zodat je kunt bepalen met welke je je het meest identificeert.

Marketing is geen pasklare carrière. Afhankelijk van de branche, het product of de dienst en je persoonlijke stijl kan de aanpak nogal verschillen. Wanneer je meer inzicht hebt in je unieke stijl en sterke punten, kun je je effectiviteit en werkplezier aanzienlijk verbeteren.

In dit artikel bespreken we verschillende marketingpersoonlijkheden en werpen een blik op de eigenschappen die verschillende typen marketeers karakteriseren. Het is mogelijk dat je jezelf in geen enkele categorie herkent, of, wat waarschijnlijker is, dat je tot meer dan één categorie behoort. Met dit in het achterhoofd draait dit artikel niet zozeer om het labelen van jezelf. Het is belangrijker om je bewust te zijn van waar je past en wat je te bieden hebt.

Waarom is het belangrijk om te weten welk type marketeer je bent?

Het identificeren van je marketeerstype gaat niet alleen over zelfbewustzijn; je kunt het ook gebruiken als hulpmiddel voor het ontwikkelen van je carrière. Als je je sterke en zwakke punten kent, kun je gebruik maken van je natuurlijke talenten en je minder ontwikkelde aspecten verbeteren. Daarnaast helpt het je bepalen wat je leuk vindt. Dit vergroot de kans op een bevredigende carrière, wat uiteindelijk het allerbelangrijkste is. Probeer dus niet iets te zijn wat je niet bent, zelfs niet in de wereld van marketing.

Een marketeer met gevoel voor verhalend vertellen, kan bijvoorbeeld uitblinken in content marketing, maar zou zich kunnen verdiepen in het begrip van data-analyse om de impact van hun verhalen te meten. Of misschien erkennen ze dat dit niet hun expertisegebied is en kunnen ze andere belangrijke vaardigheden bijschaven, waarbij ze het analyseren aan anderen overlaten. Op dezelfde manier is iemand die zich graag met gegevens bezighoudt, maar niet zo graag verhalen vertelt, wellicht meer geschikt voor de analytische route.

 


Yuqo quotesHet is goed om te weten welk type marketeer je bent. Zo kun je je carrièrepad beter uitstippelen, de teamdynamiek verbeteren en je persoonlijke en organisatorische successen optimaliseren.


 

Wat maakt een marketeer goed?

Er zijn natuurlijk verschillende typen marketeers. Toch zijn er bepaalde universele eigenschappen kenmerkend voor een goede marketeer. Aanpassingsvermogen, creativiteit, strategisch denken en het vermogen om consumentengedrag te begrijpen, zijn bijvoorbeeld onmisbaar. Maar het vakgebied is veelzijdig, wat specialisatie mogelijk maakt. Zo kunnen mensen met verschillende talenten en benaderingen succesvol zijn.

De rol van een marketeer is natuurlijk verkoop, of dat nu een product, een dienst, een merk, een idee of lifestyle is. De marketeer dient mensen op andere gedachten te brengen. Om dit te bereiken, moet je alle bovenstaande eigenschappen op creatieve wijzen combineren. Dat moet op een manier die de hedendaagse wereld weerspiegelt en, indien mogelijk, iets nieuws toevoegt. Zo kan datgene, wat op de markt wordt gebracht, opvallen.

Je zou ook kunnen zeggen dat een goede marketeer een goede communicator is, iemand die in staat is om informatie en meningen op toegankelijke, verreikende en overtuigende manieren te verspreiden.

 


Yuqo quotesGoede marketeers hebben dezelfde kerneigenschappen, zoals creativiteit en strategisch inzicht. Daarnaast beschikken ze over verschillende talenten, inzichten en motivaties die de omvang van het vakgebied laten zien.


 

Welk type marketeer ben jij?

Het verkennen van verschillende persoonlijkheidstypes onthult het spectrum van vaardigheden en benaderingen in het vakgebied. Hieronder kijken we naar een aantal van de verschillende typen, die allemaal unieke sterke punten en mogelijke tekortkomingen bezitten. Daarbij moeten we opmerkingen dat er vaak, zo niet altijd, overlappingen voorkomen.

Onthoud dat deze categorieën zelf een soort marketingtruc zijn en dat er verschillende manieren kunnen zijn om dezelfde ideeën te begrijpen. Soms hangt ‘het type marketeer’ meer af van wat je aan het marketen bent dan van wie je bent. Neem alles dus met een korreltje zout.

De old school marketeer

Old school marketeers houden van beproefde methoden en traditionele marketingkanalen zoals print-, tv- en radioreclame. Ze kunnen hierdoor moeilijk aan werk komen en worden vaak teleurgesteld! Ze hechten waarde aan consistentie, betrouwbaarheid en gedegen strategieën die de tand des tijds hebben doorstaan, tenminste tot nu toe. Het kan voor hen echter lastig zijn om zich aan te passen aan het razendsnelle tempo van digitale transformatie, omdat ze worstelen om nieuwe technologieën en digitale platforms in hun marketingrepertoire te integreren. Voor een echte old school marketeer kan de moderne marketingwereld zo ver afwijken van wat zij belangrijk vinden dat het voor hen geen haalbare baan meer is.

De angstzaaier

Deze marketeers zijn experts in het creëren van campagnes die inspelen op de angsten en zorgen van consumenten; ze stimuleren actie door een gevoel van urgentie op te wekken. Deze aanpak kan ongelooflijk effectief zijn in kortlopende campagnes of specifieke contexten waarin onmiddellijk handelen vereist is. Maar te veel inspelen op angst kan averechts werken. Zo kan het tot vermoeidheid of verzet bij de klant leiden. Wanneer de klant angst als manipulatief als onoprecht beschouwt, kan het de reputatie van het merk schaden.

Sterker nog, we leven in een wereld waarin we voortdurend worden overspoeld met informatie die als dringend wordt gepresenteerd, zelfs als die geen enkele betekenis heeft. Daarmee kun je je afvragen of het wel ethisch is om dit soort marketing te gebruiken. Is het vergroten van de collectieve angst om winst te maken, echt het beste wat we met onze tijd kunnen doen?

De social media master

Social media masters zijn de tovenaars van het digitale rijk. Ze navigeren met gemak door verschillende platforms en maken content die hun online doelgroepen boeien en laten groeien. Vaak is dit type marketeer een late millennial of Gen Z. Ze blinken uit in realtime communicatie en kunnen de kracht van trends en virale content goed benutten. Daarnaast vertonen ze geen tekenen van verwarring, ondanks het snel veranderende digitale en sociale landschap. Hun gerichte expertise in social media kan echter soms hun perspectief beperken, waarbij ze andere strategische marketingelementen en bredere campagne-integratie verwaarlozen. Bovendien missen ze soms de vaardigheden voor het maken van lange, diepgaande content.

De verhalenverteller

Verhalenvertellers hebben het unieke talent om meeslepende verhalen te bedenken die op een emotioneel niveau aansluiten bij het publiek. Ze zijn meesters in het creëren van content en gebruiken verhalen om merkidentiteit en -loyaliteit op te bouwen. Hoewel ze uitblinken in het creëren van onvergetelijke, impactvolle campagnes, kunnen ze het belang van gegevens en analyses over het hoofd zien bij het meten van succes en het verfijnen van strategieën.

Waarschijnlijk zijn deze mensen het minst technisch ingesteld. Ze werken het liefst alleen, waarna ze hun werk overdragen aan mensen die het effectief de wereld in kunnen sturen. Als je het juiste bedrijf kunt vinden, is het heel goed mogelijk om een functie te krijgen waarin dit talent tot zijn recht komt. Deze types kunnen het echter een uitdaging vinden als ze meer diverse functies moeten bekleden.

De data fanaat

Dit zijn de analytische breinen van de marketingwereld, die zich uitleven op statistieken, analyses en op bewijs gebaseerde strategieën; het tegenovergestelde van de verhalenvertellers. Wanneer deze typen samenwerken in de online wereld, ligt succes vaak binnen handbereik. Data fanaten blinken uit in het kwantificeren van campagnesuccessen en het nemen van weloverwogen beslissingen op basis van gegevens. Hun afhankelijkheid van cijfers en analyses kan er echter toe leiden dat ze het menselijke element en de emotionele impact van marketingcampagnes over het hoofd zien. Dan kan het gebeuren dat bedrijven onmenselijk of een beetje steriel overkomen.

De bewuste

Bewuste marketeers geven in hun campagnes prioriteit aan ethische praktijken, duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze proberen een positieve impact te hebben via marketing, waarbij ze zakelijke doelen combineren met maatschappelijke voordelen. Hun aanpak zorgt voor merkvertrouwen en -loyaliteit op de lange termijn. Soms beschouwt men dit type ook als minder ambitieus of agressief in hun strategieën voor marktpositionering.

Het is niet verrassend dat bewuste marketeers uiteindelijk gaan werken voor merken die ook bewust bezig zijn. Dat kunnen bedrijven zijn, maar deze mensen kiezen ook vaak voor goede doelen of non-profitorganisaties, waar hun communicatieve vaardigheden goed van pas komen.

De piekeraar

Piekeraars in marketing worden gekenmerkt door hun nauwkeurige planning en gedetailleerde analyse, soms tot het overbodige aan toe. Ze gaan tot het uiterste in hun zoektocht naar de perfecte campagnestrategie. Ze zijn bijvoorbeeld veel te lang bezig met het bepalen van de perfecte emoji bij een bericht. Deze detailgerichte planning is een voordeel, maar soms ook een nadeel die tot te late beslissingen of gemiste kansen leidt.

Deze mensen werken het beste als deel van een team waar ze hun vaardigheden kunnen gebruiken, terwijl anderen ze op een tijdige en effectieve manier inzetten. Vaak werken piekeraars op de achtergrond en geven ze hun resultaten door aan snellere teamleden.

De creatieve vernieuwer

Creatieve vernieuwers zijn de pioniers in marketing, voortdurend op zoek naar briljante ideeën en onconventionele strategieën. Ze houden van innovatie en creativiteit en zetten vaak trends in plaats van ze te volgen. Hoewel hun vooruitstrevende aanpak kan leiden tot revolutionaire campagnes, bestaat het risico dat innovatie prioriteit krijgt over praktische en meetbare resultaten.

Hit-or-miss is een term die goed van toepassing is op deze types. Ze kunnen de ene dag met een geweldig idee komen en de volgende dag met een verschrikkelijk idee. Maar dat is geen reden om dit te vermijden, want zonder een onbevangen aanpak komt er geen vooruitgang!

De alleskunner

Alleskunners zijn bijzonder veelzijdig. Ze bezitten een groot aanpassingsvermogen en een brede set vaardigheden in verschillende marketingdisciplines. Daarmee kunnen ze een breed scala aan taken behappen en zijn vaak de aangewezen probleemoplossers in marketingteams. Hun brede expertise kan echter soms ten koste gaan van diepgaande, gespecialiseerde kennis op een bepaald gebied, wat een nadeel kan zijn in specifiekere marketingomgevingen.

 


Yuqo quotesMarketeers zijn er in verschillende soorten en maten, elk met hun eigen sterke punten, al kunnen sommige persoonlijkheden wat overlappen. Al deze typen tonen de diversiteit en rijkdom van het vakgebied aan.


 

Jouw persoonlijkheid als marketeer

Het kan erg voordelig zijn om je marketeertype(n) te herkennen en te omarmen. Zo kun je je sterke punten benutten, je zwakke punten verbeteren en, misschien wel het belangrijkste, het werk doen dat je echt leuk vindt! Een beter begrip van je persoonlijkheid als marketeer is belangrijk om je niche te vinden in het complexe en evoluerende marketinglandschap, of je nu een old school marketeer bent of een social media master.

Onthoud wel dat je je vrijwel altijd zult moeten aanpassen, in ieder geval als je net begonnen bent. Een beetje kneedbaar blijven, is niet alleen nuttig bij het vinden van een baan, maar betekent ook dat je open blijft staan voor nieuwe kansen die je anders misschien zou missen.