9 manieren om trending topics en keywords te vinden

Luke Sholl
L
Lees verder en kom meer te weten over negen belangrijke tools waar contentmakers niet zonder kunnen. Deze hulpmiddelen helpen u niet alleen bij het vinden van trending topics en sleutelwoorden, maar zorgen ook dat lezers bij u blijven terugkomen.

Als schrijver, redacteur of marketeer komt u altijd weer voor nieuwe uitdagingen te staan die uw eigen schrijfvaardigheid of vakkennis overstijgen. Een van de meest voorkomende uitdagingen online is het maken van content die lezers interessant vinden.
Het concept ‘trending topics en keywords’ is voor iedereen die zich bezighoudt met het maken van content van onschatbare waarde. Dit geeft u namelijk een idee van datgene waar lezers op dat moment echt in geïnteresseerd zijn. Het is echter niet altijd eenvoudig om te achterhalen welke topics trending zijn en te voorspellen welke onderwerpen trending zullen worden.
In dit artikel bespreken we een aantal belangrijke tools die u helpen bij het vinden van trending topics en keywords die voor meer websitebezoekers zorgen. Door deze topics te combineren met een goede titel en relevante keywords, liggen meer clicks binnen handbereik!
 

1. GOOGLE TRENDS

Trending topics en keywords: Google Trends
Google Trends is een aanpasbare zoekfunctie waarmee u naar trending topics en keywords op landelijk niveau en op basis van thema kunt zoeken. Deze trends zijn gebaseerd op zoekopdrachten in Google. Daarom durven we best te beweren dat ze heel relevant zijn!
U kunt met deze tool trending topics en keywords vinden die mensen het vaakst op Google en YouTube intypen. Dit is misschien wel de volledigste en eenvoudigste manier om achter huidige trends te komen.
Andere voordelen van Google Trends zijn de ‘gerelateerde zoekopdrachten’ en ‘realtime zoektrends’. Bij deze laatste kunt u gegevens over onderwerpen van de afgelopen 24 uur bekijken. Als u in staat bent om snel content te creëren, dan is deze functie ideaal om ‘het algoritme te verslaan’ en in de top-10 ranking van Google te komen. Soms is het gebruik van Google Trends voor schrijvers dan ook al voldoende.
 

2. TRENDING REDDITS

Trending topics en keywords: Trending Reddits
Het wordt steeds lastiger om relevante informatie op Google te vinden, aangezien bijna elk onderwerp wel gepaard gaat met irrelevante inhoud of advertenties. Reddit is echter een snelle en prettige oplossing om toch relevante onderwerpen te kunnen vinden. Deze website wordt dan ook niet voor niets ‘de voorpagina van het internet’ genoemd.
Reddit is een eenvoudig forum dat al een lange weg heeft afgelegd. Door simpelweg de hoofdpagina te openen, krijgt u al een goede indruk van wat op dat moment trending is. Dit wordt bepaald op basis van het aantal stemmen dat een topic krijgt. Als u echter doorklikt, komt u ook Trending Reddits tegen. Dit is een subreddit waar u de populairste Reddits en hun statistieken kunt vinden.
Vergeet daarbij niet om subreddits te volgen die voor uw branche relevant zijn. Op deze wijze kunt u namelijk zien of mensen steeds dezelfde vragen stellen en welke thema’s populair zijn. Deze informatie kunt u vervolgens gebruiken om content te maken waar lezers geïnteresseerd in zullen zijn. Als dit lastig blijkt te zijn, dan is Reddit nog steeds fantastisch als bron voor virale content. Bovendien, wie houdt er niet van grappige video’s en foto’s?
 

3. TWITTER

Trending topics en keywords: Twitter
Iedereen is wel bekend met het platform Twitter. Het is een geweldige tool om te zien wat er op dit moment trending is. Zeker als uw doelgroep op Twitter actief is en tweets plaatst. U kunt ook naar specifieke onderwerpen zoeken als u deze tweets combineert met het #-tabblad. Zo bent u nog maar één klik verwijdert van trending content!
Daarnaast is het ook de moeite waard om even door uw tijdlijn te scrollen en te kijken naar de topreacties en retweets die voor uw branche relevant zijn. U merkt waarschijnlijk al snel dat er bepaalde thema’s zijn die veel aan bod komen. Ook kunt u met Twitter zelf voorloper worden van een trend, want waarom zou u zelf niet de trendzetter kunnen zijn?
 

4. BUZZFEED

Trending topics en keywords: Buzzfeed
Mensen hebben vaak een haat-liefdeverhouding met BuzzFeed. Desalniettemin is deze website het bewijs dat trending content succesvol kan zijn. BuzzFeed wordt overspoeld door quizzen, video’s, nieuws over beroemdheden en nog veel meer. Waarschijnlijk zijn dergelijke zaken voor u niet altijd relevant. Desalniettemin loont het de moeite om de topartikelen te bekijken.
BuzzFeed beheerst tot in perfectie de kunst van opmaak en leesbaarheid. Wanneer u een van de artikelen doorleest, merkt u al snel hoe ze video’s, afbeeldingen en informatie van nieuwssites inzetten om hun content autoriteit te geven. Voor schrijvers is dit waardevol om te bekijken om lezers bij content te betrekken die uit lijstjes opgebouwd is.
 


Yuqo quotesHet concept ‘trending topics en keywords’ is voor iedereen die zich bezighoudt met het maken van content van onschatbare waarde. Dit geeft u namelijk een idee van datgene waar lezers op dat moment echt in geïnteresseerd zijn.


 

5. EXPLODING TOPICS

Trending topics en keywords: Exploding Topics
Exploding Topics helpt u om onderwerpen te vinden die snel trending zullen worden. Vergeet pakkende titels en virale TikTok-filmpjes, want bij Exploding Topics vindt u in een eenvoudig en duidelijk format trending sleutelwoorden in verschillende categorieën, waaronder schoonheid, gezondheid, games, sport, technologie en reizen.
Als er een bepaald onderwerp is waarin uw lezers geïnteresseerd zijn, dan kunt u ook de zoekfunctie gebruiken om te zien hoe populair dit echt is. Exploding Topics publiceert tot vijf jaar terug zoek- en groeigegevens. Bovendien laten ze u ook gerelateerde onderwerpen zien die ongeveer even interessant zijn. Al in slechts een paar minuten vindt u op deze website trending topics en keywords waarmee u voor meer paginabezoekers kunt zorgen.
 

6. ANSWER THE PUBLIC

Trending topics en keywords: Answer the Public
Als u al een globaal idee heeft van het onderwerp waarover u wilt schrijven, dan is Answer the Public een fantastische tool om de intentie van lezers te verfijnen. Deze website laat namelijk zien wat de meest gestelde vragen op Google zijn. Als u op de site zoekt op sleutelwoorden waarin u geïnteresseerd bent, dan krijgt u tientallen zoekopdrachten te zien met betrekking tot het betreffende onderwerp.
Maar het beste van alles is dat Answer the Public de vragen laat zien met een rangschikking op kleur. Hierbij laat hun waarschuwingssysteem u weten of de intentie van de lezer ook verandert. De tool werkt het beste met 1-2 sleutelwoorden, maar zolang u weet waarmee te beginnen, dan kunt u al snel content maken waar lezers actief op zoeken.
 

7. GOOGLE NGRAM VIEWER

Trending topics en keywords: Google Ngram Viewer
Door middel van Google Books heeft Google veel wereldliteratuur gedigitaliseerd. Ngram Viewer is een leuke tool die hieruit is ontstaan. Hiermee kunt u deze literatuur doorzoeken en vaststellen hoe bepaalde woorden of woordgroepen in de loop van de tijd zijn veranderd. Bekijk de informatiewebsite over de Ngram Viewer als u meer te weten wilt komen over het gebruik ervan.
De Ngram Viewer is niet helemaal relevant als trendchecker, maar zo leuk en inzichtelijk dat we hem per se in dit artikel wilden opnemen. Mocht Google Ngram een onschatbare tool voor uw branche zijn, dan kunt u hem ook combineren met Google Scholar. Door deze tools samen te gebruiken, kunt u erachter komen welke specifieke termen relevant zijn voor een bepaalde sector.
 

8. QUORA

Trending topics en keywords: Quora
Quora is een website die bijna iedereen wel kent, maar niemand echt gebruikt. Voor makers van content is het echter een ware goudmijn van trending topics en keywords. Kies de onderwerpen waarin u geïnteresseerd bent en een aantal ‘Spaces’ om van start te gaan. Vervolgens hoeft u alleen nog maar het tabblad ‘Answers’ te bekijken. Houd in gedachten dat alle onderwerpen die u hier vindt, vragen zijn van potentiële lezers. Elke vraag is dus een uitstekende optie voor een lange blog.
Quora heeft één groot en belangrijk voordeel: hoe actiever u op de website bent, hoe groter de kans is dat u antwoordverzoeken ontvangt. Als u de tijd neemt om anderen te helpen met uw vakkennis, dan ontvangt u letterlijk inspiratie voor content wanneer ze om een antwoord vragen.
Quora is misschien niet zo nuttig als de andere tools die op onze lijst staan. Als u er echter wat tijd in investeert, dan is het een fantastische tool waarmee u gestaag een stroom van onderwerpen op gang kunt brengen om over te schrijven.
 

9. HUBSPOT BLOG TOPIC GENERATOR

Trending topics en keywords: Hubspot Blog Topic Generator
Het concept van Hubspot Blog Topic Generator is vergelijkbaar met dat van Answer the Public: u heeft alleen een paar keywords nodig om aan de slag te gaan. Deze veelzijdige tool doet vervolgens de rest. Voer maximaal vijf sleutelwoorden in en de Blog Topic Generator stelt vijf ideeën voor die u voor het maken van content kunt gebruiken.
Als u bijvoorbeeld ‘Playstation 5’, ‘Spiderman’, en ‘Spaghetti’ intypt, dan ontvangt u mogelijk de volgende ideeën voor een blog:

  • De Beste Verhalen Van Deze Week Over Spiderman
  • Playstation 5: Verwachtingen Versus Realiteit
  • De Laatste Trend: Spaghetti

Hoewel we niet helemaal zeker weten of spaghetti ooit een trend zal worden, krijgt u op deze wijze wel inspiratie voor nieuwe content. Hubspot Blog Topic Generator haalt de onderwerpen niet direct van Google, zoals sommige andere tools op onze lijst. Desalniettemin is het nog steeds een nuttige tool als u even geen inspiratie heeft. En wie weet, misschien wordt een van de suggesties wel de volgende trending topic!
 
Dit waren de negen tools die elke contentmaker kan gebruiken voor het genereren van klikwaardige content. Kom erachter welke tools het beste bij uw branche en behoeften passen, leer ze gebruiken en de content ontstaat bijna vanzelf!